Efekt graficzny polegający na tzw. „wtapianiu” jednej fotografii w drugą jest często spotykany na stronach internetowych. Dzięki niemu uzyskuje się wrażenie płynnego przejścia, a nie ostrego odgraniczania się fotografii względem siebie, co sprawia, że taka kompozycja jawi się jako bardziej naturalna. Tego rodzaju fotomontaż można łatwo stworzyć w programie Adobe Photoshop wykorzystując maskę warstwy.

Cały pomysł polega na tym, aby nasunąć na siebie fotografie i działając na wspólnym dla nich obszarze usunąć fragmenty jednej z fotografii w taki sposób, abyspod nich ukazały się części drugiego obrazu. Aby efekt mógł zaistnieć konieczne jest użycie tzw. miękkiego pędzla, dzięki któremu powstanie efekt przezroczystości na krawędziach złączenia.

Ważną rzeczą w przypadku tego rodzaju działań jest wytypowanie odpowiednich fotografii. Oczywiście można ze sobą zestawiać przypadkowe zdjęcia, ale nie dadzą one zwykle takiego efektu jak fotografie do siebie podobne. W niniejszej demonstracji zdecydowałem się na dwie fotografie z mojego pobytu w Wiedniu - podobne do siebie poprzez to, że są ujęciami dwóch budynków i ze względu na zbliżone warunki oświetleniowe w jakich powstały:

foto 1 440


foto 2 440

Powyższe fotografie zostały na potrzeby niniejszej demonstracji odpowiednio skadrowane, mają tę samą szerokość i wysokość (440x328 pikseli). Z uwagi na dążenie do stworzenia kompozycji horyzontalnej, jednolitość pod względem wysokości pełni rolę istotniejszą.

Właściwą pracę w programie Photoshop należy zacząć od utworzenia nowego pliku o wymiarach 760x328 pixeli. Następnie należy do osobnych warstw dodać obie fotografie i tak umieścić je względem siebie, aby jedna nachodziła na drugą. Powstały w ten sposób obszar wspólny będzie tutaj głównym polem działania.

Następnie należy, mając wybraną warstwę fotografii, która jest na wierzchu, wybrać z menu: Warstwa – Maska warstwy – Pokaż wszystko. Taka operacja sprawi, że do wybranej warstwy przypisana zostanie maska, czyli swoista nakładka, w panelu warstw ukazana jako biały prostokąt. Działa ona w ten sposób, że na całą fotografię nakłada reprezentację 100% przezroczystości w postaci białego koloru. Malując kolorem białym na masce warstwy nie uzyskamy żadnego efektu, natomiast wykorzystując kolory szare, czy kolor czarny usuwamy ową reprezentację przezroczystości, a tym samym tworzymy luki w obrazie, przejścia. Aby wykonać fotomontaż należy działać wyłącznie na obszarze wspólnym fotografii, usunięcie przezroczystości poza nim spowoduje, że pod fotografią nie będzie jakiegokolwiek tła, co jest bardzo użyteczne wówczas, gdy chcemy sprawić, aby fotografia miała możliwość astmatycznego dostosowywania się do tła, na jakim zostanie zamieszczona.


zrzut p cs6
(Zrzut z ekranu z programu Adobe Photoshop CS6 - Adobe Systems Incorporated)

W tym jednak wypadku dążymy do fotomontażu dwóch fotografii na zasadzie płynnego złączenia. Płynność jest osiągana poprzez zastosowanie miękkiego pędzla – np. o rozmiarze 65, chociaż równie dobrze można eksperymentować z innymi ustawieniami . W empiryczny sposób należy także podejść do zamalowywania kolorem czarnym obszaru wspólnego dla obu zdjęć (ewentualne korekty wykonuje się z wykorzystaniem koloru białego), aż do momentu, w którym uzna się, że efekt jest estetyczny i zadowalający.

Efekt finalny:

rezultat fotomontarz